søndag den 29. maj 2011

Chokoladekage med tørrede rabarber



 


Måske kender du til det at der ligesom skal være en anledning, af en eller anden slags, for at man kan få sig selv til at lave søde sager. Sådan har jeg det i hvert fald. Derfor holder jeg altid skarpt øje, med om der lige skulle være en eller anden lille anledning til at lave noget sødt. I forrige uge var det så heldigvis store bededag, altså en fin anledning til at bage chokoladekagen her. Kagen er lavet med tørrede rabarber, som giver kagen et meget friskt og anderledes touch. De tørrede rabarber bliver meget intense og syrlige i smagen, så brug dem med omtanke. De kan også bruges i salater og i cookies. Holdbarheden skulle være flere måneder, men det har jeg ikke selv prøvet. Der gik kun en uge fra jeg lavede dem, til de blev brugt her i kagen.

De tørrede rabarber laves sådan her 

Tænd ovnen på 100 grader. Gerne varmluft.
Rens den ønskede mængde rabarber. Skær dem ud i stykker på ca 8-10 cm. Skær dem derefter ud i meget meget tynde strimler. Læg dem på en bageplade med bagepapir. Bag dem i ovnen i 1½ time. Lad dem afkøle og klip dem i små stykker. Opbevar dem i en lille dåse/glas.






Chokoladekage med tørrede rabarber

200 g hvedemel'
150 g mørk chokolade
150 g smør
75 g sukker
3 æg
1 tsk bagepulver
1,5 dl piskefløde
1 spsk tørrede rabarber

Hak chokoladen og smelt den over vandbad. Bland mel, bagepulver og salt sammen. Pisk sukker og smør luftigt i en anden skål. Rør æggene i et ad gangen. Rør derefter den smeltede chokolade i samt fløden. Vend melblandingen og rabarberne i . Hæld dejen i formen. Bagetid ca 30 min ved 160 grader. Lad kagen køle helt af, træk den over med glassur og pynt evt med de tørrede rabarber.

6 kommentarer:

  1. Præcis, sådan tænker jeg også - og ingen begivenheder er for små ;-)

    Tørrede rabarber lyder fristende, jeg er blevet så glad for tørrede frugter, især jordbær og blåbær....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hvor ser kagen bare fin ud med tørrede rabarber på toppen :-) God ide at tørre dem, i øvrigt! Det har jeg ikke set før..

    Mvh Anna

    SvarSlet
  3. Sikken god ide at kombinere det søde og sure. Det lyder ret lækkert, og ser meget prinsesselækkert ud.

    SvarSlet
  4. Hej Birthe..
    Jeg har aldrig tørret jordbær og blåbær før - Det er da et forsøg værd.
    :-)

    SvarSlet
  5. Hej Anne..
    Ja, det er lidt anderledes med tørrede rabarber. Og de giver et godt frisk modspil til kagen..
    :-)

    SvarSlet
  6. Det lille koekken13. juni 2011 kl. 12.02

    Hej S,
    Hehe.. prinsesselækkert, skønt ord.
    Den bliver også super god, hvis man er til det friske pust..
    :-)

    SvarSlet