tirsdag den 4. januar 2011

Zuppa di pomodoro con mascarpone

Italiensk tomatsuppe med mascarpone. En pragtfuld mild og cremet suppe. Opskriften er fra "Mamma Moderne" hvori 12 italienske kvinder afslører deres familieopskrifter. Mange af opskrifterne er ret enkle, og nemme at gå til.



Tomatsuppe med mascarpone

4. pers.

4 spsk olivenolie
1 løg
2 porrer
2 fed hvidløg
2 gulerødder
2 kartofler
1 kilo modne tomater eller 3 dåser flåede tomater. ( Jeg brugte begge dele. 2 dåser tomater, samt 4 store friske tomater )
140 g koncentreret tomatpuré
1 liter grønsagsbouillon
125 g mascarpone (Ifølge opskriften kan man nøjes med 50 g, så bliver suppen mere "let" )
s+p
Frisk basilikum og frisk oregano ( Jeg brugte tørret oregano, ca 2 spsk. )
Eventuelt en frisk rød chili.

Hak løg, porrer og hvildløg. Sauter dem ved svag varme i olien, indtil grønsagerne bliver bløde. Riv gulerødder og kartoflerne og kom dem i gryden. Sauter videre i 5 min. Tilsæt bouillon, tomatpuré, samt tomater ( som skæres i skiver, hvis de er friske) og evt. frisk finthakket chili. Lad suppen simre i 20 min. Tilsæt mascarpone lidt ad gangen, blend suppen og smag den til med basilikum og oregano.
Server den med groft brød.


2 kommentarer:

  1. Det er en god lille bog, de har fået lavet der, selvom det er en reklame bog ;-)

    Det ser lækkert ud, den opskrift må jeg vist også have kigget på.....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Den er nemlig helt fin den "reklamebog" - jeg tror da også jeg vil lave mere mad efter den.
    Suppen smager næsten endnu bedre anden dagen !
    :-)
    God tirsdag

    SvarSlet