tirsdag den 4. januar 2011

Appelsinsalat med granatæble

Min ynglings salat, her midt i vinteren, er denne appelsinsalat med granatæble. En frisk salat, med et smukt drys af granatæble. Granatæblet er dog ikke kun til pynt, da saften fra æblet, skal bruges som ingrediens i dressingen. Saften skal derfor samles op i en skål !  Jeg har fundet et klip, der viser hvordan man får kernerne ud, uden at ødelægge dem  Her   




Appelsinsalat med granatæble

1 hjerte salat
2 appelsiner
1/2 granatæble
En en stor håndfuld mandler/ pinjekerner
Basilikumblade

Dressing
Saft fra granatæblet
Saft fra 1/2 appelsin
1-2 spsk olivenolie
Salt


Skræl appelsinerne, og skær dem i tynde skiver. Skær salaten i mundrette stykker, og læg salaten på et fad. Appelsinskiverne ovenpå. Bank granatæblet med en ske, så kernerne løsner sig en smule. Flæk æblet, og "pak" kernerne ude, undgå de hvide hinder (Se link) Hak mandlerne groft. Drys med kerner og mandler. Afslut med basilikumblade. Bland dressingen, smag den til og hæld den over salaten.

2 kommentarer:

  1. Sikke en SMUK salat - det gør da en glad helt ind i hjertet!! :-)

    Min kæreste deler desværre ikke min facination af granatæbler - kun 1 gang - hvor jeg i Bazar Fyn fandt en sød granatæble, har det lykkedes mig at få ham til at spise det uden han rynkede på næsen. Jeg lærte dengang at der findes 2 slags granatæbler, sure og søde, men hvad forskellen er i udseende ved jeg desværre ikke....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hmm, det ved jeg heller ikke. Jeg var ikke klar over der fandtes to forskellige slags.
    :-)
    Boegeskov

    SvarSlet