tirsdag den 28. december 2010

Pandekager med laks og peberrodscreme

Pandekager er som regel et hit hos de fleste, det gælder også i min familie. Jeg laver dem derfor ofte, med forskelligt fyld. Madpandekagerne laver jeg gerne med boghvede, hvor jeg skifter alm. hvedemel ud med boghvede. Jeg synes, det gør pandekagerne mere nøddeagtige i smagen. Fyldet til pandekagerne her er røget laks med perberrodscreme. I stedet for pandekager, kan fyldet fint bruges sammen med butterdejsmedaljoner ( små runde medaljoner udstikkes af en plade butterdej, og bages til de bliver gyldne) - og på den måde blive til en let forret.


Pandekager

 ( 6-8 stk. )

3 dl hvedemel / boghvedemel
4 dl mælk
2 æg
1/2 tsk salt
30 g smeltet smør

Pisk alle ingredienserne sammen til en dej. Lad den hvile 10 min, og bag derefter pandekagerne på en varm pande.

Peberrodscreme

4 spsk kvark
1 dl fløde
1 spsk revet peberrod ( peberrod er kraftig i smagen ! )
En håndfuld hakket dild eller persille
salt 

100-150 g laks

Pisk fløden til en let skum. Tilsæt kvark, peberrod, urter og smag cremen til med salt og evt. mere peberrod. Smør cremen på pandekagerne, og læg laks i skiver ovenpå. Rul pandekagen sammen, og server den sammen med salat, og lidt ekstra creme. 

2 kommentarer:

  1. Det skal jeg da bare SÅ meget lave! Hvor lyder det lækkert, tak for opskriften :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Det er også super lækkert, og enkelt..
    Kan du ha et rigtigt godt nytår, hvis jeg ikke får det skrvet til dig inden imorgen.
    :-)
    Boegeskov

    SvarSlet