søndag den 23. januar 2011

Chokoladevafler med homemade pistacieis

Jeg er gået til vaflerne igen. Fine sprøde chokoladevafler med pistacieis. Bemærk at vaffeldejen er lavet på flødeskum, og uden æg, hvilket gør den lidt tynd. Vaflerne brænder let på, så hold øje med dem. Opskriften på vaflerne er fra Arla og opskriften på pistacieis er fra Mette Blomsterberg



Vaffeldej

4-6 pers.

175 g hvedemel (ca. 3 dl)
3 spsk kakao
3 spsk flormelis
1 tsk vaniljesukker
¼ tsk groft salt
¼ liter iskoldt vand
¼ liter piskefløde 38%,
 smør -smeltet

Bland mel, kakao, flormelis, vaniljesukker og salt sammen. Pisk fløden til et let skum. Pisk vandet i melblandingen sammen med halvdelen af flødeskummet til en jævn dej. Vend forsigtigt resten af flødeskummet heri.

Lad imens vaffeljernet blive godt varmt. Pensl pladerne med lidt smør den første gang. Kom lidt dej i vaffeljernet (ca. ¾ dl) og bag vaflen i ca. 2 min., ved høj varme. Bag resten af vaflerne.Server straks vaflerne sammen med pistacieis.


Pistacieis

Pistacie pasta:
50 g. sukker
50 g. finthakkede usaltet pistacienødder
½ dl. vand

Iscreme:
1 dl. pasteuriserede æggeblommer
50 g. sukker
3 dl. piskefløde


Pistacie pasta:
Alle ingredienserne koges under låg ved middel varme ca. 10 minutter. Pistaciepastaen afkøles helt inden den kan anvendes.

Pistacie is:
Æggeblommer og sukker piskes til tyk æggesnaps med en håndmikser. Piskefløden piskes til let skum. "Snapsen" røres sammen med den kolde pistaciepasta og denne blanding vendes forsigtigt sammen med flødeskummet. Iscremen fordeles i 6 stk. portionsforme, eller i en stor form. Nedfryses minimum 4 timer eller gerne til næste dag.



2 kommentarer:

  1. Hold da magle, hvor ser det godt ud!!! Den pistacieis tror jeg da nok liiiige jeg skal lave :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. TAK :-)
    Hvis jeg frit kan vælge is, vælger jeg ALTID pistacieis. Love it.
    Det er første gang jeg selv har lavet det.
    :-)
    Boegeskov

    SvarSlet