onsdag den 11. maj 2011

Grillet flanksteak med ostepanerede kartoffelskiver og peberfrugtsauce

Flanksteak bliver fantastisk på grillen. Måske fordi kødet er tyndt og har en store overflade, så man virkelig kan fornemme smagen fra grillen. Mørt og saftigt bliver det også. Kødet blev smurt med olie, barbecuekrydderi,  hvidløgsalt og peber. Steaken blev grillet over direkte varme i 6 min. på hver side. Derefter fik den lov til at hvile ca 8-10 min, uden folie. Den blev skåret meget meget tyndt ud på skrå og på tværs af fibrene. Kartoflerne kom også i grillen. De blev super lækre og sprøde, uden at blive for fede. Lav mange af dem, for de er hurtigt væk !
Saucen er en af mine ynglings. Den er smagfuld, let at lave og passer til det meste. Saucen på billedet blev lidt lys i farven, det skyldes at jeg brugte ½ gul peberfrugt. Det plejer jeg ikke. Normalvis bruger jeg kun røde peberfrugter, men nu var der lige ½ gul i køleskabet, og man bruger jo hvad man har. Ik.




Billedet blev taget i fuld sol, derfor skyggerne.


 Ostegratinerede kartoffelskiver

2. pers

2 bagekartofler
1 dl rasp
1 dl revet ost
1 æg
lidt mel

Rens og skær bagekartoflerne ud i t tynde skiver. Bland mel og rasp, på en tallerken. Slå ægget ud i en anden og pisk det let sammen. Hæld mel ud på en tredje tallerken. Vend kartoffelskiverne, først i mel, derefter æg og til sidst i rasp og ost. Smør et fad med olie og læg skiverne heri. Bag dem ved 180 grader til de er gyldne, ca 20-30 min.




Peberfrugtsauce

1 rød peberfrugt
1 løg
1-2 fed hvidløg
2, 5 dl grønsags eller hønsebouillon
75 g mascarpone

Skær løg, hvidløg og peberfrugt ud i tern. Sauter dem godt i en gryde med lidt varm olie. Tilsæt 2,5 dl bouillon, og lad det koge 15 min. Blend den, og tilsæt mascarpone, som skal piskes godt ud, så der ikke kommer klumper. Ellers blend lidt igen. Smag til med s + p.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar