mandag den 10. januar 2011

Filodejstærte med tomat og rosmarin (power food 3)

Jagten på filodej er nu slut. Jeg har været i Bilka, Føtex, Kvickly og SuperBest efter filodej, uden held. Hvad sker der ? Hvorfor er der ingen der vil sælge filodej ? Og hvor køber I filodej ? Har I lavet filodej selv ?
Jeg ved godt, det ikke er noget nyt produkt, det er vel fra 90érne, hvor alt fedt var bandlyst -  men det er da et super godt alternativ til fed butterdej. Dejen bliver jo helt sprød, let og lækker. Læs evt. mere om filodej HER
Nå, jeg fandt det heldigvis i Salling - Og fra "Power food" har jeg lavet filodejstærte med tomat og rosmarin. En pragtfuld madtærte, server den sammen med en frisk salat.

Filodejstærte med tomat og rosmarin


Filodej  ( jeg brugte 3 ark )
Cherrytomater ( jeg brugte 12 store økologiske cherrytomater)
2 løg  
2 spsk rosmarin ( jeg brugte kun 1 spsk, da jeg ikke ønsker en for alt kraftig smag af rosmarin)
4 æg
1 dl sødmælk
50 g revet parmesan ( jeg brugte mozzarella )
s+p

Beklæd en smurt tærteform med filodej, jeg brugte som skrevet 3 ark. Hak løg fint. Pisk sødmælk og æg let sammen, tilsæt rosmarin og s+p. Drys løget ud over tærteformen ( svits evt. løgene på panden i lidt fedtstof, før du drysser dem i tærten - det gjorde jeg), fordel de halve tomater ovenpå, hæld æggemassen i og bag tærten i ovnen i 30 min.Tag den ud og drys tærten med ost, bag den i 10 min.

Tærten før den bages.

Filkodej i ark

4 kommentarer:

  1. Åha, jeg jagter det også ofte!
    Som regel kan jeg få det i min lokale superBest, men ellers må jeg også i Salling- så jeg har som regel en rulle i fryseren!

    SvarSlet
  2. de gange jeg har skulle bruge det har jeg også ledt huller i jorden her i Aalborg :( det er godt nok svært at få fat på

    SvarSlet
  3. Hvor ser det godt ud - jeg elsker tærter :-)

    Jeg køber det i SuperBrugsen, de har det altid her hvor jeg bor - eller måske de bare endnu ikke har opdaget at det er yt ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. 1000 tak for jeres svar. Der er vel ikke andet at gøre, end at købe flere ruller, når man møder det. Jeg har prøvet at lave det selv, men det blev ikke godt !! Men salling er stedet, ellers må jeg at se i SuperBrugsen :-)
    God "lille fredag"
    Boegeskov

    SvarSlet