mandag den 15. november 2010

Stærk som Skipper Skræk

Bliver man måske, af at spise dette dekorative spinatbrød, med et flot spiral mønster.
Brødet passer godt som tilbehør til de fleste retter. Brødet holder sig frisk længe pga spinatfyldet. Ud af denne opskrift bliver der et MEGET stort brød, så du kan med fordel dele det op i to, eller bage en halv portion som jeg har gjort. Der skal 350 gram frisk spinat i til fyld, hvilket umiddelbart virker af meget, men spinaten "falder" sammen når den dampes ! 

Spinatbrød





Dej
25 g gær
1.5 tsk salt
ca. 450 g mel
3.5 dl lunkent vand

spinatfyld
350 g frisk spinat
1 tsk salt
2 fed hvidløg

1 æg til pensling
2 - 3 spsk chiliflager

Opløs gæren i lunkent vand. Tilsæt salt og mel, lidt ad gangen. Ælt dejen til den lige akkurat slipper fingrene. Lad den hæve 30-45 min. Lav spinat fyldet imens. Skyl spinaten godt, og kog spinaten under låg i 3 spsk vand, til den falder sammen. Det tager nogle minutter. Rør lidt i spinaten. Tag den af varmen og blend spinaten sammen med hvidløg og salt.





Drys mel på bordet. Rul dejen ud til en firkant.Smør spinatfyldet ud på dejen i et jævnt lag, men ikke helt ud til kanten. Rul dejen løst sammen på det lange led. Læg den på en bageplade på bagepapir, med "lukningen" nedad mod bagepladen. Lad brødet efterhæve 15 min, pensl brødet med æg og drys med chiliflager. Bag det ved 180 grader (varmluft) i 30 min. Afkøles på en bagerist, før du skærer af det.


3 kommentarer:

  1. Ih, hvor er det dog et smukt brød :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Du burde da med til vores Madbloggertræf den 12. marts 2011 :-)

    mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Tak :-)
    Mht. madbloggertræf overvejer jeg det også meget. Det kunne være MEGET spændende. Det er et spændende program, men det vil også være rigtig dejligt at møde jer andre madbloggere. Jeg tænker lidt over det.
    Hilsen
    Boegeskov

    SvarSlet