tirsdag den 26. oktober 2010

Hvilken dejlig tirsdag..

Hvilken dejlig tirsdag. Tænk at man kan blive så glad på en helt alm. tirsdag. Så glad at man bliver helt paf, og lidt rundt på gulvet. Jeg åbner min facebook profil, og finder ud af at en gammel klassekammerat fra gymnasiet har lavet et indlæg på hendes blog, om min blog. Det synes jeg virkelig er stort, specielt når det kommer fra en blogger som jonglere rundt med ordene på smukkeste vis, samtidig med at hun er modig, og indvier os læsere i alle hendes reflektioner over livet,og hvad dertil hører. Tilmed har hun et STORT kreativt talent. Følg ABs blog på   http://www.frahovedetilpen.blogspot.com/

Nu - må jeg så lige prøve at vende tilbage til verden, og til mit lille Tapas tema. Det bliver det sidste indlæg omkring tapas i denne omgang. Jeg er stor fan af  hvidløg, så derfor har jeg lavet kyllingelår i hvidløgssauce. En ret som har en mild smag af krydderurter, vin og hvidløg. Saucen smager endnu bedre på 2. dagen, så skulle der blive left-overs, er det kun en fordel. Til kyllingen har jeg lavet mini timian kartofler. De er dog ikke 100 procent spanske, da der er brugt italiensk parmaskinke, men lækre er de alligevel.





Mini-timian kartofler til 2 pers.

1/2 kg små kartofler
lidt salt.
1 pakke parmaskinke
friske timiankviste

Skrub kartoflerne, og kog dem ved svag varme i ca 20 min, eller til de er møre. Hæld vandet fra.
Skær skinken ud i skiver på langs. Læg en timiankvist på hver kartoffel, og rul en strimmel skinke om. De steges herefter på panden i et par min, til skinken bliver helt sprød.


Kyllingelår i hvidløgssauce til 2. pers.


4 store kyllingelår
2-3 skalotteløg
4 fed hvidløg.
1/2 tsk tørret timian.
1 dl hvidvin
5 dl bouillion
2 spsk hakket persille ( jeg brugte dog frossen persille, 1 spsk. )
1 tsk hakket purløg.
1 tsk tørret basilikum


Del hvidløget i fed, og bevar skalen. Den vil beskytte hvidløget mod at brænde på. Brun kyllingelårene i en stor gryde, og tilsæt hvidløgene. Når kyllingestykkerne er brune på alle sider, og hvidløgene er bløde tages både hvidløg og kyllingen op af panden. Pil hvidløgene og purer dem.  Svits derefter skalotteløgene i den samme gryde, og tilsæt lidt timian. Drys med lidt salt. Tilsæt igen kyllingelårene. Hæld hvidvin i ved kraftig varme, så den fordamper.Tilsæt hvidløgspureen, basilikum og 5 dl bouillion. lad kyllingen snurre under låg i 30-35 min. Tag gryden af varmen. Vend persille og purløg i saucen. Kyllingen serveres varm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar