onsdag den 18. maj 2011

Gulerodssuppe med kartoffelKIKS

Bingoooo. Efter flere års søgen, har jeg nu endelig fundet opskriften på en gulerodssuppe, som er værd at skrive hjem om. Opskriften er fra kogebogen "Sund - på den fede måde " af Lone Kjær, dog har jeg ændret lidt på den. Suppen bliver sødmefyldt og let krydret af spidskommen, karry, hvidløg og sød chilisauce. Kartoffelkiksene smager skønt, og er et anderledes bud på tilbehør til en grønsagssuppe. Men de blev dog ikke helt så sprøde, som det var tiltænkt. Sandsynligvis fordi jeg ikke fik dem rullet tyndt nok ud. Opskriften på kiksene er fra min kartoffelbibel til højre for dig. De er lidt besværlige at lave, men skal man lave dem til mange, kan de sagtens laves lidt tid i forvejen. De smager fint kolde.







 Gulerodssuppe

 3-4  pers.

1 hakket løg
500 g gulerødder i skiver
400 g kartofler i tern
2 tsk karry
2 tsk spidskommen
2 fed hvidløg
7,5 dl bouillon (brugte øko hønsebouillon)
2 dl kokosmælk (evt light)
s+p
Olie

Tilbehør

Græsk yoghurt 0,2%
Sød chilisauce

Varm olien i en gryde, brun karryen af. Tilsæt spidskommen og svits løget med. Tilsæt gulerødder, hakket hvidløg og kartofler og svits et par min. Hæld bouillon over grønsagerne og lad det hele simre under låg i 20 min, til de er godt møre, gerne let udkogt. Blend suppen, tilsæt kokosmælk og varm suppen op, smag den til med s+p. Server suppen med græsk yoghurt og chilisauce. 

Kartoffelkiks

4 bagekartofler
2 æggeblommer
s+p
Olie til fritering

Skæl og riv kartoflerne groft. Pres vandet godt ud af dem. Tilsæt æggeblommer og s+p. Bland det godt, og hæld massen på en bageplade med bagepapir. Tryk massen ud til en firkant. Bag kartoflerne i ovnen ved 180 grader i ca 10 min. Derefter rulles kartoflerne med en kagerulle, så firkanten bliver så tynd som muligt. Bag "dejen" videre i 5 min. Skær dejen ud i firkanter/ eller den ønskede facon, og friter kiksene gyldent brune og helt tørre. Læg dem på fedtsugende papir og drys dem med salt. 

4 kommentarer:

  1. Hvor lyder det godt. Jeg skriver de der kartoffelkiks på madlisten. De ser ret gode ud. Jeg plejer at lave nogle med reven kartoffel, æg, salt og peber stegt på panden med SMØR. Men jeg skal da prøve dine,
    kh SS

    SvarSlet
  2. Hej A.

    Sikke en spændende opskrift, og en anderledes gulerodssuppe.

    Den er også skrevet på min to-do-liste..

    De bedste hilsner fra
    Anita
    Liv og Mad

    SvarSlet
  3. Hej SS

    Tak. Ja, madlisten kan hurtig blive lang. Håber du får dem lavet ..
    :-)
    ps man kan også tilsætte krydderurter til dem.

    SvarSlet
  4. Hej Miss A,
    Tak. Suppen er simpelthen bare super god, også dagen efter. Havde lidt suppe tilbage nemlig.
    :-)

    SvarSlet