mandag den 8. november 2010

Et perfekt match

Jeg eeeelsker marengs i alle afskygninger. Jeg ved ikke helt hvorfor, men måske fordi marengs på samme tid er sød, blød, sej  - og alligevel også sprød. Desværre deler min mand ikke helt min passion for marengs, han er tilgengæld vild med lagkage. Et perfekt match må så være denne Amerikanske lagkage, der netop forener alm. lagkage med lækker lækker lækker marengs. Begynd i god tid, da bundene skal bage længe (60 min) + tid til afkøling. Dejen til lagkagebunden kan med fordel smøres med en kniv ud på bagepapiret, så den bliver fin tynd og rund. Når bundene er færdigbagte, er de meget skrøbelige. Marengsen krakelere nemt, så vær forsigtig, når du tager dem ud af formene.

Amerikansk lagkage 




75 g smør
100 g sukker
4 æggeblommer
2 tsk bagepulver
3 spsk mælk

Marengsmasse
4 æggehvider
200 g sukker
1 tsk eddike

Fyld
200 gram marmelade (abrikos, hindbær eller jordbær )
2.5 dl piskefløde.

Som det første, del blommer og æggehvider i to skåle. Pisk æggehvider, sukker og eddike til en tyk marengsmasse.
I en anden skål røres smør og sukker let og cremet. Tilsæt æggeblommerne lidt af gangen og rør. Bland mel, bagepulver og mælk i. Smør halvdelen af dejen ud på bagepapir ( rund, ca 24 cm i diam. ) og fordel marengsen over. Gør det samme med den anden halvdel af dejen. Løft dem over i springform.
Bag dem i en forvarmet ovn 140 grader i 60 min.
Lad dem afkøle i formene. Den ene bund lægges med marengsen nedad på et fad. Marmelade og flødeskum fordeles på bunden. Hvorefter den anden bund lægges på med marengsen øverst.


                                          Bunden med marengs før den bages.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar