torsdag den 7. juli 2011

Spaghetti-reder med chorizo

Da jeg så disse her hos newyorkerbyheart kom de straks på ugens madplan, selv om jeg ikke laver så meget madplan lige nu. Der er vist gået sommer i den. Men jeg synes virkelig rederne er sjove og de kunne da også være et bud på en lille forret. Jeg har lavet lidt om på opskriften, og udskiftet skinke med chorizo, fordi det var det køleskabet kunne byde på. Alm. spaghetti blev udskiftet med fuldkornspaghetti. Mængderne har jeg også ændret lidt på. Fyldet fik jeg ikke brugt det hele af, da rederne var lidt svære at gøre alt for store, uden de så ville gå "fra" hinanden, så det resterende fyld blev brugt til små mini-tærter.




Spaghetti-reder med chorizo

3-4 pers.

250 g spaghetti
4 spsk. fintrevet parmesan
2 spsk. rasp
1 spsk Timian (gerne en stor en af slagsen)
2 æg
3 spsk. piskefløde
1 kugle frisk mozzarella skåret i tern
4 tomater, skåret i tern
5 chorizo-brunchpølser (125 gram)
1 spsk basilikum
s+p
Olivenolie
Kog spaghettien i rigeligt vand.
Bland rasp, fintrevet parmesanost og krydderi sammen. I en anden skål blandes æg og fløde let sammen. Bland derefter mozzarella, pølse, tomat, basilikum, salt og friskkværnet peber i flødeblandingen..
Hæld vandet fra spaghettien og bland spaghettien med parmesan-blandingen. Stik en gaffel ned i spaghettien og tag en portion op, som vikles rundt om gaflen. Brug evt en spiseske som "støtte". Sæt det på en bageplade med bagepapir og forsæt til det hele er brugt op.
Lav forsigtigt fordybninger i "rederne" med fingrene.
Fordel ægge-blandingen i rederne og sæt i en 200 grader varm ovn. Bag i 15-17 minutter, til osten er smeltet. Tag dem ud og dryp med lidt god olivenolie. Server straks. 


4 kommentarer:

  1. De ser virkelig lækre ud! :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Det lille køkken

    Uh... det ser godt og spændende ud. Helt sikkert en lille lækker og delikat forret - der skal laves i Det Lyseblå Køkken.

    Jeg så godt nok noget der lignede, her forleden, - men siden tiltaler mig ikke, da jeg syns maden, generelt, er for fed!

    Tak for inspiration :-)

    Mange gode hilsner
    Maj

    SvarSlet
  3. Det lille koekken8. juli 2011 kl. 03.01

    Hej Birthe,
    Jamen tak for inspiration, din blog giver mig ofte inspiration. Måske ville de også være gode med laks, tænker jeg..
    :-)

    SvarSlet
  4. Det lille koekken8. juli 2011 kl. 03.05

    Hej Det lyseblå koekken..
    Mon dit koekken i virkeligheden er lyseblå ?
    Men tak skal du ha, håber du får dem lavet. En super ide er det i hvert fald. Måske kan man, som jeg har skrevet ovenover, skifte pølsen/skinken ud med laks, hvis de bruges som
    forret.
    :-)

    SvarSlet