fredag den 1. april 2011

Pie og 365 hverdagsretter






Med courgetter, og gulerodstzatziki. Opskriften er fra, min nye ynglingskogebog, Trine Hahneman "365 hverdagsretter" - En herlig kogebog, med en dejlig samling af lækre opskrifter på hverdagsmad, som kan laves på en rimelig tid. Det eneste minus ved denne kogebog er at nogle opskrifterne er lidt "tynde" i det, og derfor kræver ekstra tilbehør og så indeholder den ingen desserter ! - Men her i April bliver den nu alligevel min ynglingsssss.    



Pie

1 løg i tern
2 fed fint hakket hvidløg
2 courgetter i tern ( eller 1 + 1 aubergine)
2 tsk. stødt spidskommen
1 fint hakket rød chili (kan udelades)
2 spsk. olie
500 g hakket oksekød
4 spsk. koncentreret tomatpure
400 g kartofler i tynde skiver
400 g jordskokker i skiver ( jeg brugte kun kartofler)
olie til at pensle med

Sauter Løg, hvidløg, courgette og krydderier i olie i 5 min. Grønsagerne skal blive glasklare. Tilsæt kød, og vend det godt rundt. Rør tomatpure i, og lad det simre i 15 min. Tag et ildfastfad. Smør det. Læg et lag kartofler og skokker i bunden. fordel kødfyldet hen over, og læg resten af skokkerne/kartoflerne taglagt, over kødet. Pensl med olie og drys med s+p. Kom fadet i ovnen ved 180 grader i 60 min.

Gulerodstzatziki

Denne har jeg lavet på slum af revne gulerødder, græsk yoghurt, hvidløg og lidt citron.   

6 kommentarer:

  1. Uhmm, den ser lækker ud den tærte, jeg kan rigtig godt lide tærter (- også dem til aftensmad......)

    Jeg har ikke bogen, måske jeg skulle kigge mig om efter den ;-)

    Kh
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Det-lille-koekken :)

    Hvor er det bare en helt anderledes ret. Jeg har ikke lige set sådan en tærte for, men det ser super lækkert ud. Den må jeg helt sikkert prøve af :)

    De bedste hilsner fra
    Anita
    Liv og Mad

    SvarSlet
  3. Hej B,
    Prøv lige at kigge dig om efter den, evt. på bib - For den er virkelig et kig værd. Super enkle lækre hverdagsretter er der i den. Gode billeder også, hvilket er meget vigtigt, synes jeg..
    :-)

    SvarSlet
  4. Hej A,

    Den er også lidt engelsk inspireret. jeg har prøvet at lave en engelsk pie, for mange år siden. Dden fandt jeg desværre tør og kedelig, men det gælder bestemt ikke denne
    :-)

    SvarSlet
  5. Gode lækre hverdagsretter kan man altid bruge inspiration til.

    Anne

    SvarSlet
  6. Hej Anne,
    Ja, det er jo hverdage der er flest af..
    :-)

    SvarSlet