torsdag den 2. december 2010

Jule-tapas

Det er den 2. dec, og nu det første indlæg om julemad. Da jeg, de næste par uger, skal afholde juleafslutning med mine madhold, forsøger jeg i tiden at lave lidt anderledes julemad, så igår fik jeg lavet kanelmarineret andebryst med  fyldte bagte æbler. Æblerne blev rigtig lækre. De er, et ret flot og anderledes indslag på julebordet, synes jeg. De kanelmarinerede andebryster, kunne jeg ikke selv vurdere, da jeg ikke tåler for meget kanel. Men min smagsdommer ( min mand) godkendte dem i stor stil. Det er dog ikke noget man kan spise meget af, da kanelen er ret fremtræden i smagen, så retten vil fungere fint som en slags "jule-tapas", sammen med andre små retter.








Kanel marineret andebryster med fyldte bagte æbler

Lav en marinade af 1 spsk kanel, 2 spsk olie, 2 spsk flydende honning plus salt og peber.
Læg andebrystet i marinaden, lad det trække 2-3 timer. ( jeg bruger altid fryseposer når jeg marinere kød, det er nemt. )




Steg brystet ved middel varme i ti min. Vend dem ofte, så de ikke bliver for mørke.Læg dem derefter i et fad og lad dem stege videre i en forvarmet ovn i ca 15 min. Lad dem trække under folie i 5 min. Skær brystet tyndt ud.



Bagte æbler

4 æbler
125 g mozzarella eller feta. ( jeg brugte mozzarella)
20 mandler eller hasselnødder.
En stor håndfuld persille
4 tørrede figner

Skær toppen af æblerne, og udhul æblet for kernehuset. Brug toppen af æblet, og skær det i tern.  Hak mandler, ost, persille og fingner groft. Bland det hele, med æbleternene, i en skål. Drys med salt og peber. Fyld æblerne med fyldet. Bag dem i ovnen (180 g) i ca 30 min, til de er bløde.





1 kommentar:

  1. Uhmmm :-D
    Jeg har aldrig brudt mig så meget om bagte æbler, men jeg har heller aldrig prøvet at fylde ost i, det kan være at det er tricket....
    Godt ser det ihvert fald ud.

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet