onsdag den 22. december 2010

Honningtoppe

Meningen var, at jeg denne jul ville lave en rigtig honningkage. Problemet er bare, at jeg ikke er kommet i gang med at få lavet dejen, det skulle jeg sådan set ha´gjort for 4 uger siden. En honningkagedej, skal gerne hvile i ca. 4 uger. Nødløsningen har så været at bage Honningtoppe, som kan bages med det samme. Mine forventninger var ikke så  høje, men de overraskede mig ganske positivt, de smager godt af honning, de er velkrydret og citronen giver en smule friskhed. Konklusionen må være at de hurtige honningtoppe godt kan gøre det ud, for en rigtig honningkage !


Honningtoppe

ca. 12 stk.

125 g honning
100 g mørkt farin
75 g smør
1 æg
1 dl mælk
250 hvedemel
1 tsk bagepulver
1/2 tsk kanel
1/4 tsk ingefær
1/2 tsk stødte nelliker
reven skal af 1 økologisk citron
evt. 50 gram valnødder


Varm honning, farin og smør ved svag varme. Lad bandingen blive lunken. Pisk ægget sammen med mælken, og rør det i. Bland mel, bagepulver, krydderier, citronskal og evt hakkede valnødder. Kom det i og rør dejen ensartet. Fordel dejen i små muffins-eller aluforme. Bages ved 175 grader i 15-20 min.
De kan spises som de er, eller pyntes med citronglasur. ( 2 dl flormelis røres med 2,5 tsk citronsaft, til glasuren er glat, hvorpå det smøres på kagerne)
  

5 kommentarer:

  1. Uh, de ser vel nok lækre ud, hvis jeg havde kræfter ville jeg lave dem.......men må vist hellere vente til næste år :-)

    Rigtig glædelig jul, jeg glæder mig til at møde dig i 2011....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Jeg kan ikke så godt lide honningkager :-/
    De ser ellers ret fine ud..

    SvarSlet
  4. God jul til dig også, Birthe.
    Kan godt forstå du ikke har kræfter til at lave mere, du har godt nok været meget effektiv de sidste dage med div. julemad.
    Glæder mig også til at møde dig i 2011 ..

    :-)

    Boegeskov

    SvarSlet
  5. Synd du ikke kan li´honningkager,
    Ellers tak :-)

    Boegeskov

    SvarSlet