lørdag den 18. december 2010

Whiskeyyyy..

I går lavede jeg en lille deal med min mand, han grillede kylling i haven, og jeg ville så lave sovs til. Whiskeysovs ala jensens, bare bedre ! Den er så nem at lave, at det simpelthen ikke kan betale sig at købe den færdig. Smør, fløde, tomatpuré, timian og selvfølgelig et skvat whiskey. En gryde og en grydeske, samt 8 - 10 min - så er den hjemme. Smag den grundigt til, øg evt. mængden af timian. Den kan godt tåle meget timian. Måske skal der også mere whiskey i, end jeg har angivet. Det er jo en smagssag, hvor meget whiskeyen skal smage igennem.



Whiskey-sovs

Til ca. 4 personer.


100 g. smør.
70 g. tomatpuré.
2- 3 spsk. Timian el. rosmarin.
salt.
Lidt sukker- ca 1/2 tsk..
Lidt peber.
2 spsk. Whiskey.
2,5 dl. fløde.

1. Smør og tomatpuré smeltes i en gryde.

2. Timian, salt, sukker og peber tilsættes og simrer lidt.
3. Whiskey tilsættes og simrer under omrøring, i et par min.
4. Fløden tilsættes og det hele koger i 2 minutter under omrøring.
5. Saucen smages grundigt til.

2 kommentarer:

  1. Åh, hvor lyder det godt :-)

    Jeg har faktisk aldrig brudt mig om Jensens whiskeysauce, synes den smager frygtelig syntetisk. Men denne skal da prøves....

    God weekend

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Der er i ihver fald ikke så meget syntetisk i denne her. Jeg laver den som ret ofte, da den går godt til mange slags kød.

    God weekend

    :-)

    Boegeskov

    SvarSlet