onsdag den 17. november 2010

Skinkemignon med selleripuré og æblesalat

Denne aften har jeg haft fri, så der har været tid til at lave lidt mad, i mit lille køkken. Skinkemignon med selleripuré og æblesalat. Menuen har jeg selv sat sammen. Det er kun til selleripuréen, hvor jeg har fulgt en opskrift, og dog alligevel, den har jeg også ændret lidt på. Det er sjældent jeg følger en opskrift helt til punkt og prikke. Opskriften på selleripuré, som jeg i store træk har fulgt, er fra kogebogen "Spise med Price" - Den behøver nok ikke nogen yderligere præsentation. Begynd med mignonen, da den skal koge under låg i 40 min og derefter hvile i 5-10 min.







Skinkemignon

2 skinkemignon ( til 4 pers. - til 2 pers. 1 mignon)
Smør
100 gram bacon
3 dl vand
2-3 spsk barbecuekrydderi

Brun mignonen godt på den ene side i en stor gryde. Vend den og brun den på den anden, og tilsæt bacon samt krydderi. Når mignonen er brun på alle sider, tilsættes vand. Lad mignon simrer i gryden under låg i 40-45 min. Derefter kan mignonen trække i 5-10 min under folie. Hæld vandet igennem en sigte, og brug det som en sky. Bacon skal bruges til pureren.



Selleripure

Til 4 pers.

1 lille selleriknold eller 1/2 stor knold.
3 dl mælk
1 dl fløde
1 spsk smør
evt . bacon fra mignonen.


Skræl sellerien og skær den i terninger. Kog sellerien mør i en gryde under låg, med mælk og fløde. Det tager ca. 20 min. Brug stavblenderen, og blend pureren. Varm puréen lidt op, og tilsæt smør og lad det smelte. Smag puréen til med salt, og du kan tilsætte bacon fra mignonen.


Æblesalat 

2 røde æbler
2 grønne æbler
6 tsk æbleedike
6 tsk olie
Fint hakket persille ( evt fra frost)

Skær æblerne i fine små tern. Hæld dem i en skål, og bland med persille ( evt 2-3 spsk )
Bland dressingen, olie og æbleedike. Tilsæt dressingen ad flere gange, til salaten er passende "fugtig".
Salaten bliver dejlig syrlig, tilsæt eller drys evt. lidt sukker over salaten og bland den god, hvis du synes den er for sur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar